Facebook oldalunkFacebook oldalunk

  Google Plusz oldalunkGoogle+ oldalunk

  Youtube csatornánkYoutube csatornánk

  RSS feliratkozásRSS feliratkozás









Iratkozz fel értesítőnkre, és email-t kapsz az új bejegyzésekről!




Keresés a blogon





Címkék


  • 10 kérdés – ember a cég mögött: Janata Kriszta

    Janata Kriszta

    Ma bemutatjuk Neked közelebbről Janata Krisztát, aki nem csak a kisvállalati marketinget oktató Marketing Commando társalapítója, hanem egy igen sokoldalú, erős személyiség is.

    Kriszta igazi szövegírás specialista, rutinos, kedvelt előadó, tréner és elképesztően kreatív marketing tanácsadó. Nincs az az iparág vagy marketingprobléma, amire ne lenne valami jó ötlete. De ez még nem minden! Teltházas rendezvényeket szervez a Marketing Commando-nak, címzetes docensként pedig fiatalokat oktat a Budapesti Metropolitan Egyetemen. Publikál, önfejleszt, ezerrel pörög. Legendás memóriájáról, olykor kíméletlen, de őszinte véleményeiről és lazaságáról sokan csak álmodnak.

    Miért faggattuk ki őt? Mivel a Marketing Commando rendezvényein a Webgalamb a kezdetektől fogva szívesen látott partner és Krisztával régi jó kapcsolatban állunk, biztosak vagyunk benne, hogy ma is értékes válaszokat olvashatsz egy értékes embertől. Ismerd meg Te is az embert a cég mögött!

    1. Kriszta, mesélj egy kicsit nekünk! Hogyan lettél vállalkozó?

    Hát, igazi kényszervállalkozóként kezdtem, az álmom pedig egy jó kis állás volt, fix fizetéssel, egy jó cégnél egy jó főnökkel, akit követek. Ehhez képest angoltanárként is számlaképesnek kellett lennem, és csak kínlódó nyelviskolák léteztek. Közben a férjem egy nagy ugrással vállalkozó lett – ez neki a régi álma, nekem meg a friss rémálmom volt. Reméltem, hogy kinövi, és visszatér az esze. Vissza is tért, az én könyörgésemre még egyszer állást vállalt – és abból lett az igazi rémálom. Idióta főnök, gyerekes játszmák, napi feszültség, buta korlátok, stressz… Akkor az annyira rossz volt, hogy azt gondoltam, ennél csak jobb lehet bármi más.

    Végre melléálltam, és támogattam. Végül kifakadt, hogy “abbahagyhatnád a luxushobbidat”, azaz hogy gombokért máshol dolgozom, míg ő feláll a jólfizető ügyfelei mellől, hogy bocs, mennem kell az oviba a gyerekeimért. Annyira igaza volt, hogy váltottam, és nem bántam meg soha: ami a másik munkákban örömöt okozott, azt a saját vállalkozásodban is megtalálod.

    Na, erre aztán mindenki megmondta nekünk a tutit: most majd rámegy a házasságotok, tönkreteszitek a családi életeteket, bla-bla. Ha valamit tett, hát megmentette, mert végre megértettem, milyen felelősségérzet miatt dolgozik vasárnap, vagy veszi fel egy kétségbeesett ügyfél telefonját vacsora közben is. Nekünk nagyon bejött a közös vállalkozás: közös céljaink vannak, és mivel egymás mellett dolgozunk, nem zavar annyira, hogy tényleg nincs sok szabadidőnk. És a legjobb, hogy nem kell hazaérve elmesélni egymásnak, hogy micsoda hülyeségek történtek ma a munkahelyünkön. 🙂

    2. Pörgős, szöszölést nem tűrő, lendületes embernek ismerünk. Mi mozgat? Honnan ez az energia?

    Janata Kriszta MarketingcommandoHa lustálkodok, azt ritkán posztolom ki. 🙂 Mert azért szoktam.
    De amit látni rajtam, az 3 dologból fakad: egyrészt nagyon-nagyon kíváncsi vagyok, ha valamire azt mondod, ilyet még nem láttál – azért képletesen elgyalogolok veled a világ végére is. Másrészt nagy felelősségérzetem van: ha valamit megígértem, akkor csak úgy tudok a tükörbe nézni, ha biztonságosan 101%-ra meg is csináltam. És a mi cégünkben van egy vezér ember, aki jó sokat bevállal, nekem így mindig van mit teljesítenem. 🙂 Teher alatt nő a pálma, sosem gondoltam volna, hogy ennyire sokat meg tudok oldani.

    De az igazi motivációm, hogy a jó ügyekért őszintén lelkesedek. Ha valaki nem nyávog, panaszkodik, hanem azt mondja, gyerünk, javítsuk meg – rám számíthat. A Marketing Commando azóta lelkesít, amióta kialakult a missziója: a hazai kisvállalkozásokat erőhöz juttatni, általuk egy jobb gazdaságot, jobb életet teremteni ebben az országban. Ez nem az én érdemem, de a cégünket olyan emberek követik, akik lenyűgöznek: bátrak, tisztességesek, tanulni akarnak, túlélők – óriási megtiszteltetés, hogy a tanácsomat kérik, olvassák, hallgatják. Az ő jó véleményükért hajtok.

    3. Mi tesz boldoggá az üzleti életben?

    Az, amikor ez a közönség elégedett, felnéz ránk, és azt mondja, olyan segítséget adtatok, amivel elértem valamit, amit sehogy máshogy. Amikor egy rendezvényünkről azt mondják: ha veletek vagyok egy napot, utána fél évig van lelkierőm tovább dolgozni. A múltkor valaki beírta a Facebook oldalunkra: “Tőletek úgy tanulok marketinget, hogy közben jobb ember is leszek”. A tisztességes eszközökkel elért siker, amivel másokat is tisztességes vállalkozásra inspirálunk.

    Az egyetemi oktatásban pedig az a nagy örömem, hogy míg a diákok szerint a tanárok unalmasak és ellenségesek, a tanárok szerint meg a mai diákok motiválhatatlanok és közönyösek, udvariatlanok, addig nekem sikerül őket lelkesíteni és egy olyan tantárgyat felépíteni nekik, amit azonnal használhatónak tartanak. Tényleg nem könnyű velük, de hiszem, hogy az oktatáson múlik a jövőnk, a jó oktatás meg nem a diákon múlik, hanem a tanáron.

    4. Mit tartasz a leghasznosabb vállalkozói képességnek? És miért?

    Vicces, de nem azt, amiket mások: kreativitás, kitartás, ambíció, egyebek. Ezektől még simán jönnek a kudarcok.

    Marketingcommando Janata Kriszta

    Én azt látom, hogy van egy közös jellemzője azoknak, akik a végén a legsikeresebb ügyfeleink lesznek: nem komplikálják túl a dolgokat. Van bennük egy, a legeslegjobb értelemben vett bölcs “igénytelenség”: nem hajszolják a tökéletességet, nem szöszölnek a kis dolgokon, nem tépelődnek sok alternatíván, és nem kérik ki még 15 ember véleményét. Amikor meglátják az első jó megoldást, lecsapnak rá és bevetik. Gyorsan és határozottan, de nem akarnak extrábbat csinálni, mint amit muszáj, Ha tévednek, nem lelkiznek, hanem lépnek tovább. Én komplikálós-tipródós vagyok, és pontosan tudom, mekkora hátrányaim vannak miatta.

    5. Mennyit segített Nektek az e-mail marketing a kezdeti időkben?

    Szó szerint mindent ennek köszönhetek: pénzt, munkát, ázsiót. Bár ezt nálunk soha nem én csináltam, de konkrétan: 2010 októbere előtt mi magunknak soha semmit nem adtunk el offline, csak saját építésű hírlevélfeliratkozói adatbázisra, emaillel. Annyira, hogy a weboldalunkon kinn volt akkoriban 2 termékünk, mégis csak felirattuk a látogatókat, és aztán emailben visszaküldtük őket a weboldalra vásárolni – és csak akkor vették meg. 2010-ben jelentettük meg a Kisvállalati Marketing Bibliát, ami könyvesboltokba került, illetve volt egy TV-reklámunk is. Minden mást emailben adtunk el, a Facebookon csak kisértékű, belépő termékeket.

    Kezdetben meg aztán végképp: kevés cégnek van pénze mással kezdeni. Bármilyen nagy a verseny, és állítólag nagy az emberekben az ellenállás, az email marketing nélkül a vállalkozásoknak csak a töredéke tudna elindulni és élné túl az első adóbevallását.

    6. Hogyan írod a hírleveleket, kampányleveleket?

    Először is mindig “hangulatba” kell jönni: a “jaj de jó, írjunk kampányt” érzés nem jön magától – ugyanúgy, ahogy szerintem senki nem mondja azt reggel az ágyban, hogy “na, ma akkor lefutom a maratont, de jó lesz”. Maga az, hogy kampányt csinálsz, nem örömforrás – hanem az eszköz, ami elvisz az örömforrásodhoz.

    Mire vágysz? Mi tenne boldoggá? Mit érjünk el? Ne pénzben határozd meg, hanem valami neked személyesen nagyon fontos célban:

    • Végre legyen biztonságban a cégem – ehhez el kell adnom X db terméket.
    • Tudják meg végre az emberek, milyen jó az, amit megcsináltam, hadd mutassam meg legalább 50 embernek.
    • Szeretném legalább 10 embernek megmutatni, milyen sokat tudok nekik én segíteni, hogy pont rám van szükségük.
    • Jobb, kedvesebb, korrektebb vevőkkel szeretnék dolgozni, akikkel öröm lesz a meló – meg kell találnom ezt a csapatot!
    • Meg kell mutatnom a világnak, hogy jobb vagyok a konkurenseimnél – ez is jogos vágy, érdemes bevallani.

    Ez a leghosszabb, kínlódós része az egész munkának, simán van, hogy egy hétig gyötrődök ezen.

    Ha ez megvan, képzeljük el, milyen lesz az élete fél év múlva azoknak, akik most vásárolnak tőled: boldog, gondtalan, szeretettel gondol rád? Mit szeretnél, mit gondoljon 6 hónap múlva? Innen megyünk visszafelé: 3 hónappal a vásárlás után? 1 hónappal? 1 héttel? 3 nappal? Aznap este, amikor megvette?

    Ha ezeket alaposan és őszintén végiggondolod, és aztán tényleg erről írsz, akkor nem tudsz mellényúlni: őszintén, hittel és érdekesen fogsz írni. Nem kell erőltetett közhelyeket írnod, és menet közben nem fogysz ki a mondanivalóból. Akár kérdezni is tudsz az olvasóktól – szuper interaktív lesz az egész! És ha közben valami nem tökéletes, az olvasókat az se fogja zavarni, bízni fognak benned és a lényeget fogják értékelni.

    7. Ha pénzben kéne kifejezned az e-mail címlistátok értékét, mennyit érne Neked?

    Annyit, amennyibe az elvesztése esetén az újraépítése kerülne – pénzben, időben. Ezt most éppen elég pontosan meg is tudom mondani, mert az adatvédelmi törvények középpontba kerülésével nekünk is nagyon alaposan rendbe kellett tennünk a kb. 12 év alatt felgyűjtött 30ezres adatbázisunkat. Nagyon nehéz feladat, és persze felmerült, hogy inkább dobjuk ki az egészet, építsük újra nulláról. Elvégre itt a 100ezres Facebook táborunk, majd onnan felíratunk mindenkit újra, szép frissen, tisztán.

    Egy hét alatt kiderült, hogy

    1. Kb. 3-5 millió forint lenne csak a hirdetési költség hozzá, még egy ekkora követőtáborral is.
    2. Ahogy Gábor megfogalmazta: “ha júliusban kidobjuk a listánkat, akkor októberben a Marketing Expora max. 300 jegyet fogunk eladni”. Hogy ez mennyibe kerül: a saját listánkra promózva évek óta 1200db 18e forintos jegyet adunk el erre a rendezvényre – ez konkrétan nettó 16,2 millió forint veszteség lenne csak a belépőkön. De persze a 35 kiállítónk se állna velünk soha többé szóba. (Hogy ez az imázsunkon mekkora lukat ütne, annak nincs is ára.)
    8. Szövegíróként sokat dolgozol Webgalambos ügyfelekkel. Mik a tapasztalataid a szoftverrel?

    Janata Kriszta - Marketing CommandoAmikor egy ügyfelem azt mondja, hogy Wegbalambot használ, mindig fellélegzek, mert tudom, hogy tudja kezelni a saját szoftverét. Nem vicc: az egyetlen hírlevél szoftver, amivel nem szokták elrontani az ügyfelek a kiküldéseiket.

    A rémálmom, amikor összerakunk egy kampányt, és aztán tovább tart beállítgatni, meg kiküldeni, mint megírni. És megy a fejtörés, hogy vajon azt lehet-e úgy, meg a stresszelés, hogy jól állították-e be, ki kapja meg és ki nem (lehetőleg vasárnap, amikor jól lehet kampányolni, de szabadnapos a webes).

    A saját cégünkben nem használom a Webgalambot, viszont sok ügyfelemnek írtam meg hírlevelét, kampányát, amiket a Webgalambbal küldtünk ki. (Köztük a Webgalambéit is. 🙂 ) Szó szerint: vagy ott ültem mellettük, míg bekattintgatták a leveleket, vagy odaültem a gépe elé, és én pötyögtem be egy visszaigazoló emailt. Ez nem egy profi szociográfiai megállapítás, de a Webgalambos cégek nekem “nyugis” cégek. 🙂

    Ha megkérdezik, melyik hírlevél szoftvert ajánlom, 3 kérdést teszek fel:

    1. Meg tudsz fizetni egy IT-st, aki a szoftvert helyetted fogja kezelni?
    2. Van rá 3-4 heted, hogy napi több órában megtanulj kezelni egy új szoftvert?
    3. Ki bírsz várni még legalább egy hónapot az első eladásodig, míg kitanuljátok és beüzemelitek a szoftvert?

    Ha bármelyikre NEM a válasz, akkor Webgalamb. (És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy mennyibe kerül használni).

    9. Mit tanácsolsz azoknak, akik most kezdik az e-mail marketinget?

    Hogy kezdjék el! Semmilyen más marketing eszköz nem lesz se könnyebb, se olcsóbb. Csak jól lehet csinálni, meg még jobban – az egyetlen veszteség, ha nem csinálod. De ez a veszteség minden kihagyott nappal nő…

    Kezdésnek ma iratkozz fel 10 hírlevélre, bármilyen témában, ami érdekel, és figyeld, hogy neked mi tetszik, mi izgalmas olvasóként – jó eséllyel a vevőidnek is a tiédhez hasonló az ízlése. De iratkozz fel a konkurenseid hírleveleire is hogy tudd, kivel versenyzel a figyelmükért: neked náluk vonzóbbnak kell lenned! Nem nagyobbnak, nem szebbnek, hanem “olvasnivalóbbnak”. Elsőre nem fog menni, de ha kitartasz, meg fogod találni a te hangodat, ami összetéveszthetetlen lesz. Minél többet írsz, annál hamarabb fog összejönni – én lassan és félénken csináltam, ezért nekem kb. 4 év kellett hozzá. Te inkább húzz bele!

    Én tényleg a saját szememmel látom, hogy akiknek ez jól megy, azoknál ez már életforma: ha támad egy ötletük, egy új gondolatuk, vagy töprengenek egy kérdésen, azonnal írnak belől egy emailt, és kiküldik. A “gazdaságosak” ki is posztolják a blogjukon, meg a Facebookon. Így tényleg folyamatosan együtt élnek a listájukkal.

    10. Ha csak egy tanácsot adhatnál egy gyermeknek, aki most kezdi az életet, mi lenne az?

    Hogy higgye el, hogy a szülei sem teljesen hülyék. 🙂
    De amit minden diákomnak elmondok az egyetemen: ha vállalkozást indítasz, lehetőleg ne a barátoddal vagy az aktuális szívszerelmeddel vágj bele, mert annak garantáltan az lesz a vége, hogy megromlik a kapcsolatotok. Egy közös vállalkozásban csak két helyzet vezet nagy összeveszésekhez: ha nagyon rosszul megy a dolog, vagy ha nagyon jól. Ne egy szép kapcsolat árán legyél sikeres. Bármily hihetetlen, de a szüleid, maximum a testvéred az, akinek az érdekei nem fognak a tiéddel összeütközni, és akikre a leginkább számíthatsz. Igazából bármiben.





    Iratkozz fel értesítőnkre és üzenetet kapsz új bejegyzéseinkről:




    Nincs még hozzászólás. (szólj hozzá te is)


    Szólj hozzá te is: