10 kérdés – ember a cég mögött: Szombati Orsolya

Szombati Orsolya

Szombati Orsi a Sales Akadémia tulajdonosa és rendkívül sikeres trénere, aki a nyomulás nélküli értékesítés mellett kötelezte el magát. Nevéhez fűzhető a személyiségtípusok szerinti e-mail marketing Magyarországra való behozatala és elterjedése, amivel rengeteg vállalkozás ér el ma is átütő eredményeket.

Elismert szakértőként rendszeresen publikál szakmai magazinokban, ügyfélköre meghaladja a tízezres nagyságot. Értékesítési és ügyfélkezelési témában iparágtól függetlenül a legkisebb és legnagyobb cégek egyaránt szívesen fordulnak hozzá. Azon kevesek közé tartozik, akinek a vállalkozását profi e-mail marketing kivitelezéssel is megbízhatod.

Orsit nemcsak elkötelezett Webgalamb felhasználóként, de legendásan nyitott, kitartó, kedves és őszintén lelkes emberként, üzleti partnerként is ismerjük. Megkérdeztük, hogyan csinálja, mik a titkai.

1. Orsi, mesélj egy kicsit nekünk! Hogyan kezdted a vállalkozásodat? Milyen álmaid és ehhez milyen eszközeid, forrásaid voltak?

Nehéz egy konkrét dátumhoz kötnöm magának a vállalkozásnak az indítását. Úgy érzem, mindig is vállalkozó voltam. Akkor is, amikor alkalmazottként épp különböző multinacionális vállalatoknak dolgoztam. Ott is mindig tulajdonosi szemlélettel tekintetettem a feladataimra és az ügyfeleimre. Nem csak a saját magam és a cég érdekeit követtem, hanem maximálisan figyeltem a másik oldalra is, az ügyfélre és az ő igényeire.

Ha azonban ragaszkodni szeretnék egy konkrét dátumhoz, akkor 2009-et mondanék. Ekkor indult el az első saját cégem, a Profonte Managament Akadémia. Innen datálom, hogy már nem másodállásként vagy szabadúszó trénerként, hanem igazi cégvezetőként menedzselem a saját vállalkozásomat, a vállalkozásaimat.

2007-ben és 2009-ben megszülettek a kisfiaim. Már az első kisbabám után tudtam, hogy nem szeretnék többé alkalmazottként dolgozni. Úgy éreztem, túl nagy kötöttséget igényelne, amit nem tudtam, és nem is akartam összeegyeztetni az akkori vezetői munkámmal. Úgy terveztem, hogy amikor a kisebbik kisfiam is ovis lesz, addigra már abból a két dologból élek majd meg, amit a legjobban szeretek: az értékesítés és a tanítás. Ezt a kettőt hoztam össze a saját tréningcégem, a Profonte Management Akadémia égisze alatt.

Álmoknak, céloknak egyébként sosem voltam híján. Mindig tudtam, hogy mit akarok és hogyan tudom elérni. A vállalkozásomat azért indítottam, hogy egy szabadabb, és gazdagabb életet élhessek és azzal a tudással és tapasztalattal, ami a hátam mögött van, segítsek másoknak is egy jobb életet élni és valóra váltani az álmaikat. Úgy érzem, ez sikerült, és folyamatosan sikerül is.

Mostanában egy másik dolog is foglalkoztat: szeretném itthon is megreformálni a saját piacomat, az oktatást. A célom az, hogy az “iskolán kívüli” oktatást itthon is felzárkóztassam az amerikai szintre. Szeretném, ha a tanulás, fejlődés mindenki lehetősége és kiváltsága lenne. Ezt egy olyan profi videokurzusokat kínáló, online platformon keresztül képzelem el, ahol magyar nyelven, mindenki számára könnyen elérhetővé válik az a tudás, ami egy boldogabb, szabadabb és tartalmasabb élethez vezet. Ennek megvalósításán munkálkodom éppen egy nemrégiben indított közösségi finanszírozású kampány keretein belül is.

Sales AkademiaKérdezted, hogy milyen eszközök és források álltak a rendelkezésemre az induláskor.

Hát ebben eleinte nem bővelkedtem. Mivel nem gazdag családból származom, a szüleim sajnos sem a tanulmányaimat, sem a nagybetűs Életben való boldogulásomat nem tudták támogatni. Tényleg csak magamra, a kitartásomra, és az akaraterőmre tudtam támaszkodni. Viszonylag korán megtanultam azt, hogy ha valamit el szeretnék érni, akkor a legfontosabb támogatója a céljaimnak én magam vagyok. És persze egyúttal az akadálya is én magam lehetek. 🙂

Büszke vagyok arra, hogy mindazt, amit elértem magamnak és nem a “körülményeknek” vagy a szerencsének köszönhetem. És arra is, hogy a munkámat mindig becsületesen és kötelességtudóan végeztem.

2. Mindenkihez van egy kedves szavad, odafigyelsz az emberekre, és könnyen megtalálod velük a hangot. Mi a titkod?

A titkom az, hogy nincs titkom. 🙂 Nem érzem magam különb embernek másoknál, csupán csak azért, mert sokan ismernek, sokan követnek.
Nem játszom a Nagy Szakértőt, és nem vagyok elérhetetlen.

Nyitott vagyok, jóindulatú, és nincsenek bennem előítéletek. Igyekszem megérteni és nem megváltoztatni vagy meggyőzni a saját igazamról azokat, akik körbevesznek. Pontosan tudom, mik az erősségeim és mik a hibáim – és ez utóbbiakat sosem igyekszem elkendőzni, vagy letagadni. Igyekszem jobb emberré válni és másoknak a segíteni. Ebben azért oltári nagy segítségemre van az a kincs, amit Enneagramnak hívnak. Ez lényegében egy hajszálpontos térkép az emberekről és egyben a kulcs is hozzájuk. Hisz megmutatja, hogy ki milyen és hogy szereti, ha bánnak vele.

3. Mi tesz boldoggá az üzleti életben?

A siker. Ha megélem, hogy célba érek. És ez alatt nem csak a saját sikereim értem, hanem azt is, amikor levelet kapok az ügyfeleimtől, amiben megköszönik azt a tudást, amit a könyvemből, tananyagaimból vagy tréningjeimen kaptak, és beszámolnak a saját sikereikről is. Nekem ez a boldogság az üzletben. Hogy értékes és hasznos dolgot adhatok másoknak.

4. Mit tartasz a leghasznosabb vállalkozói képességnek? És miért?

A becsületességet és a rugalmasságot. A becsületességet azért, mert csakis ez lehet egy hosszú távú jó kapcsolat alapja. A rugalmasság pedig ahhoz kell hogy képesek legyünk alkalmazkodni a kollégáinkhoz, üzletfeleinkhez, a megváltozott piaci helyzethez és a nem várt körülményekhez.

5. Mennyit segített neked az e-mail marketing a kezdeti időkben?

Nagyon sokat. Főleg akkor, amikor 2009-2010 tájékán, a válság második mélypontján megrekedt a vállalkozásom, mert a multicégek akiknek akkoriban dolgoztam, egy tollvonással húzták le a budget-ből a céges tréningeket. Sürgősen ki kellett találnom valamit, mert nem állt szándékomban egy fél éves és egy két éves gyermek mellől a GYED/GYES lejárta után újra alkalmazottként dolgozni.

Ekkor indítottam a Sales Akadémiát, a klasszikus modell szerint:
feliratkozógyűjtés egy ingyenes e-mail tanfolyamra, letölthető anyagok e-mail címért cserébe, blogolás, majd egy idő után saját termék fejlesztése és értékesítése a listának.

A munkám gyümölcse nagyjából másfél év múlva érett be. Az e-mail marketing és ezen belül egészen konkrétan a Webgalamb szoftvere, nem csak az életben maradásban, hanem a vállalkozásom fejlesztésében is segített nekem.

6. Hogyan írod a hírleveleidet, kampányleveleidet?

Hírlevelet jellemzően akkor írok, ha van értékes mondanivalóm az olvasóim számára. Hírlevélen keresztül elsősorban személyes sztorikat osztok meg az olvasóimmal. Fix tematikám nincsen, én az a típus vagyok, aki nyitott szemmel és füllel jár. Ha valami hasznosat hallok, vagy tapasztalok, akkor azonnal továbbadom az olvasóimnak. Azt mondják, hogy ezt nagyon szeretik bennem.

Kampánylevelekre jellemzően egy egész napot szánok. A munkát egy jobb és bal agyféltekét összehangoló módszerrel, a kelta csomó rajzolással kezdem, Egy kampánynál ugyanis mindkét agyféltekére szükség van: a balra, amely a racionális, és a jobbra, amely a kreatív oldalért felelős. Egy jó kampányhoz mindkettő kell.

Ezután Elmetérképet készítek, amelynek segítségével összegyűjtök minden ötletet, ami megfordul a fejemben egy kampánnyal kapcsolatban. Amikor már nem tudom újabb elemmel bővíteni a listát, iszom egy kávét, és elkezdek szelektálni. A végeredmény egy kristálytiszta kampány-forgatókönyv és kampányelem-lista lesz.

Szombati Orsi
Ezután leülök és megírom az összes levelet. Nem vagyok egy slendrián típus, számomra nagyon fontos, hogy a START gomb megnyomásakor az összes tervezett levél rendelkezésre álljon. Persze, ha valami oknál fogva arra van szükség, kampány alatt is be tudok avatkozni plusz elemekkel, de a gerince a kampánynak rendelkezésre KELL, hogy álljon már az induláskor.

Ezután, a saját magam által kifejlesztett módszer alapján személyiségtípusokra hangolom a kampány összes levelét. Ezt a lépést nagyon fontosnak tartom, mert én alapvetően egy pörgős típus vagyok, gyárilag ezen a nyelven tudok kommunikálni, írni. Ez azonban nem jön be egy elemző, egy humán vagy egy uralkodó mentalitású olvasónak, ezért az összes kampánylevelet megírom az ő nyelvükön is. Így elsőre lehet, hogy soknak hangzik, de tulajdonképpen “csak” a saját, pörgős kulcsszavaimat, mondataimat kell kicserélni, “elemzősre”, majd “humánra” és végül “uralkodóra”. A magyarról-magyarra fordításban természetesen a már korábban említett Enneagram nyújt itt is segítséget nekem.

A feliratkozóimat a személyiségtípusuknak megfelelő kis allistán is számon tartom. Így, amikor egy-egy kampányt csinálok, nem a nagy listának kommunikálok “általános pörgős nyelvemen”, hanem minden kis allistán a listának megfelelő nyelvezetben, kulcsszavakkal, és érvekkel. Így, nem véletlenül, a kampányaim messze a piaci átlag feletti eredményeket hoznak.

7. Ha pénzben kéne kifejezned a saját címlistád értékét, mennyit érne Neked?

Nagyon sok tízmilliót. A Sales Akadémia üzletáguk majdhogynem 100%-ban online működik. A tréningjeimet, tananyagaimat és a könyvemet szinte teljes egészében e-mailben értékesítjük.

8. Hogyan találkoztál a Webgalambbal és mi az, amit a vállalkozásodba hozott?

Webgalamb ExpoAhogy korábban is említettem, 2010-ben indult a kapcsolatom az e-mail marketinggel és a Webgalambbal. Egy kiállításon találkoztam a Webgalambos fiúkkal, ahova csak és kizárólag miattuk vettem belépőt. Hálás vagyok a srácoknak, akik ezt a programot fejlesztették, és nem csak azért, mert egy olyan dolgot vásárolhattam tőlük, amely kihúzta a slamasztikából a cégemet. Hanem azért is, mert az indulás óta maximálisan támogatnak a céljaim elérésében.

Az ügyfélszolgálat épp oly kedves, és készséges, mint 6 évvel ezelőtt, pedig azóta már nagyot nőtt ez a cég is. Számomra egyébként ez volt az egyik döntő szempont, amikor hírlevél szoftvert választottam. Több céget is megnéztem. A saját igényeimen és az ajánlott szoftver képességein túl azt is figyeltem, hogy a cég hogyan kezel engem, mint leendő vásárlóját, és vajon mit várhatok tőlük a későbbiekben. Ezen a teszten egyértelműen a Webgalamb csapata győzött.

9. Mit tanácsolsz azoknak, akik most kezdik az e-mail marketinget?

Csak értéket adva marketingezzenek, és csak a saját maguk által épített listára. Ma már elég nehéz engedni a csábításnak és pár tízezer forintért “szuper” listákat vásárolni. Az ide küldött hírlevél vagy kampány soha nem lesz olyan hatékony, mint egy olyan listára, ahova önként iratkoztak fel az olvasók.

10. Ha csak egy tanácsot adhatnál egy gyermeknek, aki most kezdi az életet, mi lenne az?

Legyen mindig becsületes. Én az első perctől kezdve erre nevelem a saját gyermekeimet is.


Iratkozz fel értesítőnkre és üzenetet kapsz új bejegyzéseinkről:




Nincs még hozzászólás. (szólj hozzá te is)


Szólj hozzá te is: