Visszapattanó levelek

Visszapattanó levél akkor érkezik a feladóhoz (vagy a külön beállított visszapattanói postafiókba), ha a címzett e-mail kiszolgáló nem tudja fogadni a levelet és visszaküldi a hiba leírásával illetve a hiba kódjával. A visszapattanásnak sokféle oka lehet.

A kapott hibakódok értelmezése:

Hiba üzenet - SMTP/ESMTP leírásuk

211 - Rendszer státusz, vagy rendszer szintű help válasz üzenet
214 - Segítség üzenet (Információ hogyan is kell fogadni a leveleket, csak élő ember számára értelmezhető üzenet)
220 - Szolgáltatás élő, további parancsok megadása lehetséges
221 - Szolgáltatás lekapcsolta a kommunikációt
250 - Parancs elfogadva, sikeresen elvégezve
251 - Ügyfél nem lokális továbbításra kerül
354 - Kezdje meg az e-mail beírását, “.”-al végezhet.
421 - Szolgáltatás nem elérhető
450 - A kért feladata nem végezhető el, a fiók nem elérhető
451 - A kért feladat nem végezhető el, valamilyen probléma áll fent
452 - A kért feladat nem végezhető el, megtelt a háttértároló.
500 - A parancs nem felismerhető, valószínuleg elgépelés történt (pl: túl hosszú parancs lett megadva)
501 - Elgépelés, a paraméterekben, vagy az argomentumokban
502 - Parancs nem alkalmazható
503 - Parancsok sorrendje nem megfelelo
504 - A kiszolgáló nem ismeri a parancsot
550 - A kért feladat nem végezhető el, a fiók nem elérheto (pl: nem létező fiók, spamnek érzékelte az üzenetet a feladó, hozzáférés megtagadva)
551 - Ügyfél nem lokális; próbálja:
552 - A kért feladat elvégzése közben hiba lépett fel(Megtelt a háttértároló)
553 - A kért feladat nem végezhető el, fióknév nem megfelelő
554 - Továbbítási hiba...

Az SMTP szerverek üzenetei 3 fő csoportba sorolhatóak.

2.XXX.XXX: Sikeres parancs. A szerver a parancsot elfogadta, esetleg az „al” pontok változtatásokra hívhatják fel a figyelmet ahhoz, hogy sikeres legyen a küldés.

4.XXX.XXX: Pillanatnyi hiba. Valamilyen olyan pillanatnyi szerver hiba, vagy DNS probléma okozza a hibát mely kicsit késõbb próbálva valószínûleg nem fog fent állni, esetleg domain szintû elgépelés történt…

5.XXX.XXX: Állandó hiba. Ezek olyan hibák melyek az e-mail újraküldésével sem oldhatóak meg.
Nagyvalószínûséggel változtatni kell valamit vagy az e-mailen, vagy a cél szerveren.

Egyes al-osztályok:
X.1.XXX: Feladó vagy címzett e-mail címével van probléma. Általában valamely e-mail cím elgépeléséről van szó, mely kijavítása után az e-mail elküldődik.

X.2.XXX: Ezen DSN (Delivery Status Notification) a címzett e-mail fiókjával kapcsolatos, javítani a szerver oldalon lehet a hibát, általában.

X.3.XXX: Hiba a fogadó szerver oldalán, javítani a szerver üzemeltetője tudja a hibát. Természetesen ez jelentheti akár azt is, hogy létre kell hozni az adott e-mail címet... de pl. ilyenkor társul hozzá egy X.1.X es hibaüzenet is...

X.4.XXX: Hálózati vagy routing problémák, esetleg könyvtár szolgáltatás problémák...

X.5.XXX: Üzent továbbítási protokoll hiba, mely lehet valamely szerver konfiguráció okából, de akár csatlakozási okokból is.

X.6.XXX: Az üzenet tartalmaz hibát, hibás csatolmányt. Javítható ügyfél oldalon és szerver oldalon is, ugyanis ügyfél oldalon is korlátozható a küldendő file típusa pl.

X.7.XXX:
Biztonsági szabályok megszegése esetén visszakapott hibakód...

További bontás al-osztályokra:

X.0.0: Ez az egyetlen hiba üzenet melyből csak az deríthető ki, hogy melyik osztályba tartozik a hiba...

a) E-mail címmel kapcsolatos hiba üzenetek:

X.1.0: A cím ami az üzenetben meg lett adva okozza a hiba üzenetet
X.1.1: A címzett fiókja, e-mail címe nem létezik a megadott szerveztnél (@ előtti rész nem megfelelő) Csak "Makacs" hibák esetén jelentkezik.
X.1.2: A megadott "szolgáltató" nem létezik (@-utáni rész nem megfelelő)
X.1.3: A megadott e-mail címben valahol hiba van.
X.1.4: A megadott e-mail cím több fiókhoz is hozzátartozik a szerveren.
X.1.5: A címzett fiókja élő (Kézbesítési riportok esetén hasznos)
X.1.6: A címzett fiókja valaha létezett, de már nem elérhető a szerveren
X.1.7: A címzett címe nem megfelelő, az e-mail cím bármely részében lehet hiba.
X.1.8: Az e-mail cím domain része nem megfelelő (@-utáni rész) (Nincs reverse mondjuk)

b) Konkrétan e-mail fiókkal kapcsolatos hiba üzenetek:

X.2.0: Annyi információt tudunk csak, hogy a fiókkal van valami probléma. (A fiók létezik)
X.2.1: A fiók él de nem fogad leveleket, ez lehet általános hiba de akár pillanatnyi is. (Korlátozás)
X.2.2: Fiók megtelt: Túllépte az ügyfél a megengedett e-mail tárhelyet.
X.2.3: Üzete hossza túllépte a megengedett hosszt.
X.2.4: A fiók egy levelezési lista fiókja, mely nem volt tovább terjeszthető.

c) Fogadó szerverrel kapcsolatos hibaüzenetek:

X.3.0: A címzett szervere elfogadja az e-maileket, de valami probléma van vele.
X.3.1: A mail-server háttértárolója megtelt.
X.3.2: A szerver melyiken a címzett fiókja van nem fogad leveleket (éppen újraindítás alatt van, esetleg túlterhelt)
X.3.3: Az e-mail által "használt" metódusok elvégzésére a rendszer nem alkalmas.
X.3.4: Az üzenet mérete meghaladja a rendszerben küldhető maximális méretet.
X.3.5: A rendszer nincs a küldött üzenet elfogadására konfigurálva.

d) Hálózati esetleg routing problémák:

X.4.0: Hálózati, routing probléma kategóriájába tartozó hiba, de pontosan nem behatárolható.
X.4.1: A címzett szervere nem fogadja a kapcsolatokat, túlterhelt, vagy tényleg nem fogad levelezés irányú kapcsolatokat
X.4.2: A címzett kiszolgálójával a csatlakozás létrejött, de valamilyen hiba folytán nem lehetett befejezni a megkezdett metódusokat, esetleg time out, vagy egyéb probléma miatt.
X.4.3: Az e-mailt nem lehetett a megadott címzettek felé továbbítani, mert a „Könyvtár Szolgáltatás” nem volt elérhetõ (leggyakrabban DNS hiba)
X.4.4: Nem lehetett az útvonalat meghatározni. (Pl: dns lekérdezés csak SOA rekordot adott vissza)
X.4.5: A szerver nem volt képes az e-mail továbbítására, mert túl nagy volt a queue (A várakozási sor nagysága meghaladta a maximumot)
X.4.6: Az üzenet útvonal hiba miatt nem továbbítható, túl sokszor lett továbbítva, esetleg saját magára van irányítva az e-mail cím.
X.4.7: Az e-mail továbbítási ideje lejárt, (minden szerveren be van állítva egy idő mely időn belül az e-mailt tovább kell adni, ha ez letelik ezt a hibaüzenetet kapja az ügyfél)

e) Továbbítási protokoll hiba:

X.5.0: Nem behatárolható hogy pontosan milyen továbbítási protokoll hiba lépett fel.
X.5.1: A parancs nem támogatott
X.5.2: A Parancs vagy elgépelt, vagy nem felismerhető.
X.5.3: Túl sok címzett
X.5.4: Nem elfogadható argumentumok
X.5.5: Rossz protokoll verzió

f) Üzenet tartalma hibás:

X.6.0: Nem behatárolható, hogy milyen hibát tartalmaz az üzenet.
X.6.1: Vagy a protokoll vagy a továbbításra beállított fogadó rendszer nem megfelelő.
X.6.2: Az üzenet tartalma nem megfelelő, (Spam szűrés esetén, ilyen mehet ki ha nem megfelelő szót, kifejezést tartalmaz a levél)
X.6.3: A továbbítandó e-mail 8-bit-es, de a fogadó szerver csak 7-bit en fogadja el. (A mail szervernek át kéne ezt forgatni)
X.6.4: Az üzenet sikeresen továbbításra kerül, de az üzenet egy része elveszett. (csatolt állomány pl)
X.6.5: Kapcsolat felvétel nem volt sikeres

g) Biztonsági szabályok megsértése esetén kapható hiba üzenetek:

X.7.0: A levél valamilyen biztonsági szerver beállítást sért, de nem tudni milyet.
X.7.1: A levél továbbítására nincs lehetőség, vagy jogosultsági probléma, vagy az üzenet lett visszautasítva.
X.7.2: Nincs joga az adott levelezőlistára e-mailt küldeni.
X.7.3: Biztonságos levélküldésre van szükség, de nem volt rá lehetőség
X.7.4: Az üzenet Biztonságos jelszó hitelesítéssel küldődött, de ezen hitelesítés nem alkalmazható a szerveren.
X.7.5: Titkosítási probléma
X.7.6: Titkosítási forma nem támogatott.
X.7.7: A küldött e-mail nem elfogadható, mert hamisított!

POP3 illetve IMAP kapcsolat között a levelek kezelése a fő különbség.

A POP3 kapcsolat a használt kliens alapértelmezésétől függően letölti majd törli a szerverről a leveleket, vagy meghagyja a szerveren és csak egy másolatot tölt le belőle. Így másik kliens is eléri ugyanazt a levelet, míg az első esetben csak abban a levelező kliensben marad meg a levél ahol azt letöltötték.

Míg az IMAP kapcsolat használata esetén a levelek mindig a szerveren maradnak, azok törléséig, így pl ha egy almappát hoz létre egy levélnek az minden kliensben elérhetővé válik és megjelenik. (hátránya, hogy feltelhet a postafiók ha a levelek nem kerülnek törlésre).

Mindkét esetben a kiszolgáló neve ugyanaz lesz:
pl. mail.sudol.hu

az e-mail cím domainje (@ utáni része) a mail. előtaggal

POP3 esetében:
Port: 110
Kapcsolat biztonsága: STARTTLS

IMAP esetén:
Port: 143
Kapcsolat biztonsága: STARTTLS

Felhasználónév és jelszó minden estben az e-mail cím és a hozzá tartozó jelszó.

SMTP-nél az internetszolgáltató vagy a külön SMTP szolgáltató által megadott SMTP beállításokat kell használnia.

Levélküldés

Bizonyos esetekben előfordulhat, hogy a tárhelyszolgáltató korlátozza valamilyen módon a levélkiküldési mennyiséget.

Ez többnyire havi korlát aminek a túllépése ellen annyit tehetünk, hogy figyelemmel kísérjük milyen mennyiségű levelet küldünk. Ha azonban ez a korlátozás kis időmennyiségre van korlátozva, mondjuk óránkénti kiküldési darabszámra, akkor annak a betartásához a Webgalamb beállításait módosítani szükséges.

A Beállítások menüpontban a "Haladó beállítások" résznél a "Levelek késleltetése" opciónál megadhatod meg két levél kiküldése közötti várakozási idő hosszát ezredmásodpercben. pl ha az óránkénti korlát 500 e-mail akkor javasolt a késleltetést 7200ms-re álltani.
Valószínűleg elmaradt egy fontos beállítás a telepítés során, esetleg azóta megváltozott valami ami miatt a korábbi beállítás már nem megfelelő.
Megoldást itt találsz:
Ilyen esetben a levélküldést egy háttérfolyamat indítja újra, amennyiben megfelelően be van állítva, úgy a következő futtatással ismét elindul a levélküldés.

Ha ez fél órán belül nem történik meg (és esetleg a csoportok menüpontba lépve is felugró hibaüzenetet kapunk), akkor a háttérfolyamat automatizálása nem megfelelően van beállítva. Erről az automatizálásról bővebb infót ezen a linken találsz:
http://www.webgalamb.hu/tudastar/?qa=idozitett-es-koveto-levelek-automatikus-kikuldesehez-szukseges-beallitasok

Az időzített-, és a követő levelek automatikus kiküldéséhez, a visszapattanó levelek kezeléséhez és más itt nem sorolt de fontos feladatok elvégzéséhez, szükség van egy meghatározott fájl automatikus futtatását megoldani a Webgalamb használata során. Ez a fájl a telepített Webgalamb mappájában található "starter.php" nevű fájl.

A tárhelyszolgáltató által biztosított időzített scriptfuttatás, másnéven CRONJOB, beállítása tárhelyszolgáltatónként eltérő lehet, pontos információkat mindenképpen tőlük kérj.
Amennyiben van lehetőség a tárhelyen időzített script futtatásra (CRON), akkor a http://www.honlapod.hu/webgalamb-mappa-neve/starter.php script futtatását kell időzíteni, lehetőség szerint 10 percenként futtatva azt. Természetesen ezt a linket az általad használt Webgalamb elérési útvonal alapján módosítani kell.

Ha van mód a futtatási feladatnál linket megadni akkor használd csak a link megadását, azonban ha komplett parancsot kell megadni, javaslom az alábbi parancs használatát (ebben is módosítani kell a linket!):

/usr/bin/wget --delete-after http://honlapod.hu/webgalamb/starter.php >/dev/null 2>&1

Ha esetleg a tárhelyszolgáltatód nem biztosít számodra CRON beállítási lehetőséget, akkor az alábbi linken keresztül tudsz ingyenesen igénybe venni egy szolgáltatást, ami segítségedre lehet:
https://cron-job.org/en/

(ez az oldal tőlünk független, ezért a működésében segíteni nem tudunk, a megbízhatóságát nem tudjuk garantálni)

Annak, hogy egy levél spam-be kerül számos oka lehet. Sajnos ez többnyire nem a használt szoftveren, illetve annak beállításain hanem a használat módján a levél tartalmán és egyéb tényezőkön múlik.

- ha levélbe semmi mást csak linket raksz, szinte biztos, hogy az üzenet nem jut célba. Ezt az esélyt nagyon megnöveli ha ráadásul több link kerül a levélbe mindenféle egyéb tartalom nélkül
- gyakori hiba, hogy csak egy kép kerül a levélbe, mindenféle szöveg nélkül. Ez szinte 99%-os módszer, hogy a spam fiókba kerüjön a levél. Ezen ronthat tovább is, ha az az egy szem kép egy kattintható link is.
- az előző két opció közös használata, minimális szöveges tartalom mellett szintén sok problémát okozhat
- az interneten a csupa NAGYBETŰS szöveg a kiabálás, az agresszió jele. Így kerülni kell mind a tárgyban mind pedig a levél tartalmában a túlzásba vitt használatát
- ne hivatkozzon a levél olyan weboldalakra, videókra vagy egyéb tartalmakra amik nagy eséllyel tiltólistán vannak, vagy vírusosak. Ezeket a webcímeket tárolják a spamszűrők és ha a levélben oda mutat egy link akkor azonnal leértékelik azt a levelet amelyben az szerepel.
- feladónak érdemes saját domain-es e-mail címet megadni, ugyanez igaz a visszapattanó e-mail címre is (ez utóbbi mindenképpen létező cím legyen)
- a tesztlevél tartalma is hasonlítson a majdan kiküldendő levelekre. Tehát nem elég bele pár szó vagy egy mondat, mivel ez a teszt így a levélküldés működésének vizsgálatán kívül nem alkalmas semminek a tesztelésére sem.
- a levélben használt linkek szövege lehetőleg ne legyen maga a link, hanem valóban egy érthető szöveg, mondat legyen.
- ha a visszapattanó e-mail cím nem valós, akkor akár tiltólistára is kerülhet a küldő (ez súlyosabb mintha spamnek nyilvánítaná a levelet)
- ha lehet kerülni kell a feladó nevében a Dr., Mr., Mrs. előtagokat

A különböző levelező szoftverek beépített spam ellenőrzője a saját felhasználási szokásokból is tanul, így nemigen magyarázható meg pontosan, hogy egy levél miért is került a spambe.
Pár levelező és a tapasztaltak alapján spam-ként értékelt tartalom (a levelezők különböző verzióiban ezek másként működhetnek):
Outlook:
- kattintható e-mail cím a levél tartalmában
- 500 karakternél rövidebb tartalom
- 100KB-nál nagyobb e-mail fájlméret, a html kód + beágyazott képek, ha engedélyezve vannak (forrás: https://www.emailonacid.com/blog/details/C13/how_does_email_file_size_affect_deliverability)

Gmail.com:
- gmailes feladó cím és más rendszerhez tartozó visszapattanó cím
- megköveteli a megfelelően beállított DNS SPF rekordot:
http://www.webgalamb.hu/tudastar/?tudastar=spf-rekord-beallitasa

A gmail.com spambe helyezi a beérkező levelet (pontosabban figyelmeztet, hogy a feladó csaló lehet) amennyiben a feladója gmail-es címet használ, azonban a levél küldéshez nem a gmail SMTP-jét veszi igénybe, ez utóbbi azonban nem alkalmas hírlevél küldésére az erős korlátozásoknak köszönhetően. Tehát gmail.com-os feladó vagy visszapattanó cím használata nem javasolt sem feladónak sem pedig visszapattanó címnek sem (illetve más ingyenes vagy nem saját tulajdonú domainhez tartozó cím használata sem)! Ilyen célra saját domainhez tartozó e-mail címet érdemes használni.

A legtöbb spamszűrő a levél több tulajdonságát pontozza (rossz pontok), majd a pontok összeadását követően a szűrő beállításától függően egy bizonyos pontszám felett spam státuszba helyezi azt.

Az imént leírtak általánosságok, amik betartása javítja a megfelelő értékelés elérését a spam szűrőnél, de sajnos nem feltétlenül elegendőek.

A domain tiltólistára kerülését, többek között, ezen a linken keresztül lehet ellenőrizni:
http://www.mxtoolbox.com/blacklists.aspx

A levelek teszteléséhez javaslom ezt a weboldalt:
http://www.mail-tester.com/

Az oldal használata egyszerű, követni kell az ott kiírtakat. A levél tesztelése után kapni fogsz egy oldalt, ahol a részletes értékelés látható (a hibák sorára kell kattintani és látszik a hibapont oka). Az ott megjelenő hibákat a lehetőségek szerint meg kell szüntetni.

További hasznos információk:
A Gmail spamszűrő működése: http://hu.spam.wikia.com/wiki/Gmail_spamsz%C5%B1r%C5%91
A spamek típusai: http://hu.spam.wikia.com/wiki/A_spamek_t%C3%ADpusai
Webmester fórum a hazai helyzetről: https://entity.hu/jogi-kerdesek/15186-email-kuldese-cegeknek.html
Spamtörvények: http://hu.spam.wikia.com/wiki/Kateg%C3%B3ria:Spamt%C3%B6rv%C3%A9nyek
A SpamAssasin spamszűrő működése: http://hu.spam.wikia.com/wiki/SpamAssassin
A levélsorozat beállításához első lépésként készítsd el a sorozat leveleit. Ezeket később is módosíthatod illetve bővítheted hozzáadhatsz a sorozathoz újakat. Amikor elkészültek a levelek, a sorozat összes levelét egyesével kell beállítanod küldéshez. Ehhez a levél küldése menüpontot kell használnod.

Az ilyen levélsorozatokat a Webgalamb követő levélnek hívja, mivel a levelek a feliratkozó feliratkozási dátumát követik és ahhoz viszonyítva kerülnek kiküldésre.

Pl ha szeretnél a feliratkozóknak 5 naponta küldeni levelet a sorozatban akkor kb így fog kinézni a sorozat:
első levél -> 5. nap
második levél -> 10. nap
harmadik levél -> 15. nap
...

A késleltetés a feliratkozási dátumhoz kötött és nem az előzőleg kiküldött levélhez.
Természetesen a levelek között eltérő időközök is beállíthatóak.

Tehát a levél küldéséhez a levelek küldése menüpontot megnyitva válaszd ki a levelet, illetve ha szükséges akkor a megfelelő csoportszűrőt, majd Válaszd ki a "Követő levél küldése feliratkozás után ___ nappal" opciót. Itt a nappal szó előtti részbe tudod beírni a megfelelő késleltetési napok számát. Ezt követően kattints a "Küldés sorbaállítása" gombra, amely a küldést elhelyezi a feladatsorba. A gomb fölött közvetlenül beállíthatod azt is, hogy az adott napon hány órakor történjen meg a levél küldése, ez levelenként eltérő is lehet.

A gombra kattintás után megjelenő biztonsági kérdésen továbblépve a "Beállított levélküldések" menüpont "Követő levelek" részébe jutsz. A következő levél beállításához lépj ismét e levél külédse menüpontba és a következő levéllel is ismételd meg a folyamatot.

"Beállított levélküldések" menüpont "Követő levelek" részében vannak felsorolva a követő levélként beállított küldések. Itt a küldés feltételeit is tudod módosítani, illetve szükség esetén törölhetsz is egy-egy küldési feladatot.
Természetesen igen:

Ehhez az adott csoport csoportszűrők menüpontját megnyitva hozz létre egy új csoportszűrőt tetszőleges névvel. Majd a szűrőhöz adj hozzá egy feltételt az "új feltétel hozzáadása" gombra kattintva. A feltételnek 3 mezője van, az elsőben válaszd ki az "Olvasta-e az alábbi leveleket" opciót, a másodikban a "nem" opciót, majd a harmadik mezőbe kattintva megnyíló ablakban a kérdéses levelet (csak azt az egyet). Ezt követően mentsd el a csoportszűrőt.

Ha mindent jól csináltál akkor mentést követően az "új feltétel hozzáadása" gomb alatt ki fogja írni, hogy a szűrőnek mennyi feliratkozó felel meg.

Az elkészült csoportszűrőt a levélküldés során válaszd ki, így csak azoknak fog kimenni a levél akik ennek a feltételnek abban a pillanatban megfelelnek.

A szűrőt egyébként máshol is tudod használni, pl exportáláshoz vagy csak simán a feliratkozott olvasók listázásánál.

Fel-, és leiratkozási lehetőségek

Előfordulhatnak olyan esetek amikor szeretnéd lenullázni a feliratkozási időket. Ilyen például ha új levélsorozatot indítasz és szeretnéd, hogy azok is szépen sorban megkapják akik akár hónapokkal évekkel ezelőtt iratkoztak fel.

Mivel a levélsorozatnál a feliratkozási időhöz van kötve a levelek kiküldési ideje (pl. az első 7-nappal, aztán 14-el, 21-el, stb. ha heti sorozat) ezért egy új sorozatnál azok akik már régen iratkoztak fel nem kapják meg azokat a leveleket amelyeknek kevesebb a késleltetési ideje mint az ő feliratkozási idejük.

Erre használható az importálás során a "Feltöltés az aktuális szerveridővel" opció kiválasztása. Így fel lehet importálni az egész olvasói adatbázist úgy, hogy az aktuális szerveridő, azaz a feltöltés időpontja lesz minden olvasó feliratkozási ideje.

Tehát például ha fut egy élő levélsorozat és egy újra lenne szükség ugyanazok számára akkor egyszerűen létre kell hozni egy új csoportot, megírni bele a leveleket és időzíteni követőlevélként, majd az eredeti csoportból exportálni a feliratkozói adatokat és az új csoportba feltölteni az aktuális szerveridővel.

Amennyiben szükséges, hogy a feliratkozó egy külön mező kijelölésével megerősítse, hogy elfogadja az adatvédelmi vagy pl a GDPR nyilatkozatot, úgy az alábbi leírás alapján hozható létre a szükséges mező.

Első lépésként hozz létre az adott csoportban egy jelölő négyzet (checkbox) típusú mezőt, mondjuk "Elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot" névvel és jelöld ki a kötelező mező opciót, ez után mentsd el.

Majd a mező sorának végén található ikonok körül kattints a "Szerkesztés" ikonra. A felugró ablakban adj hozzá egy értéket amely elnevezése egyértelműen jelöli, hogy ezt kipipálva elfogadja a feliratkozó ezt, legyen az értéke pl "igen". Ezután mentés és bezár gombra kattintva a mező elkészült. Ezt követően a feliratkozás feltétele, hogy ezt a mezőt kijelölje a feliratkozó, ennek hiányában nem lesz képes feliratkozni.
Ha arra van szükség, hogy a levélben lévő leiratkozási linkre kattintva ne csak az adott csoportból törlődjön/inaktiválódjon a leiratkozó, akkor célszerű a hagyományos leiratkozási link helyett egy akciólinket használni erre a célra.
http://www.webgalamb.hu/wg6sugo/?page=akcio-linkek

Hozz létre egy akciólinket:
http://www.webgalamb.hu/wg6sugo/?page=akcio-link-letrehozasa

Az akciólinket nevezd el tetszés szerint. Csoport akciónál tudod beállítáani, hogy melyik csoportban mi történjen mikor a címzett az akciólinkre kattint. Itt kijelölheted, hogy a többi csoportok közül melyikben inaktiválódjon vagy törlődjön a kattintás hatására. Akár fel is irathatod egy másik csoportba, például ha szükség volna egy leiratkozottak címeit tartalmazó csoportra.

Amikor az akciólink elkészült, a levélbe hasonlóan tudod beszúrni mint a Webgalambos leiratkozási linket, ezt azonban ott akciólinknek fogja hívni. Beszúrás előtt írd át a szövegét a leiratkozási linkhez megszokottra.

Egyéb kérdések

A költöztetés alábbi menete abban az esetben használható ha a domain név nem változik ami alatt a Webgalamb elérhető! Más domainre ezzel a módszerrel sem technikailag sem a licenc értelmében nem lehet áthelyezni a Webgalambot.

Ha az aldomain változik csak akkor kérlek jelentkezz e-mailben és megadjuk a szükséges instrukciókat.

Az áttelepítés javasolt menete:
  • Biztonsági mentés készítése az alábbi leírás alapján: 
    http://www.webgalamb.hu/tudastar/?qa=biztonsagi-mentes-keszitese-es-visszaallitasa-a-webgalambrol

  • A Webgalamb mappa feltöltése az új tárhelyre, jogosultságok beállítása (a telepítési útmutatóban leírtak alapján). Az előző pontban lévő link visszaállítási lépései alapján, csak már az új tárhelyre.
  • A webgalamb files nevű mappájában található wg6conf.php fájlban meg kell adni az új MySQL adatokat, a benne lévő minta alapján. Szintén itt a 2. sorban van a Webgalamb mappájának szerveres útvonala eltárolva, amit módosítani kell az új elérés alapján. FONTOS: Ezt a fájlt kizárólag jegyzettömbben, vagy php fájlok szerkesztésére alkalmas szoftverrel szabad szerkeszteni!
Ezek után meg kell próbálkozni a Webgalambba bejelentkezéssel az új helyen, ha nem fogadja el a jelszót akkor a főadminisztrátori e-mail cím megadásával lehet kérni egy újat, vagy az alábbi megoldást követni:

Miután sikerült bejelentkezni, érdemes letesztelni, hogy a tesztlevél illetve tömeges levélküldés megfelelően működik-e. Az új tárhelyen valószínűleg módosításra szorulnak majd a levélküldési beállítások, melyről a tárhelyszolgáltatóval tudsz egyeztetni.
A telepítést a megvásárolt licenc értelmében csupán egy weboldalhoz lehet elvégezni. Fizikailag csak egy helyen lehet a szoftver adminisztrációs felülete. Ettől függetlenül korlátlan számban lehetséges létrehozni csoportokat, így az egyes weboldalakhoz külön csoportokat létrehozva, eltérő feladóval, azok hírlevéligényei egyetlen Webgalambbal is kielégíthetőek. A csoportban generált feliratkozói űrlap alapbeállításban csak ahhoz a csoporthoz veszi fel a feliratkozót amelyben a generálás történt.
A Webgalamb frissítő csomag fájljainak feltöltése során az alábbi esetekben jelentkezik a kérdéses hiba:
  • A mappákat a feltöltésnél nem összefésülte (merge) az FTP szoftver, hanem azokat lecserélte (törölte az eredetit majd újat hozott létre). Mivel a frissítés nem minden fájlt cserél le ezért hiányosak lettek a Webgalamb fájljai. Ezzel a hibával leggyakrabban az iOS rendszerének részét képező FTP esetében találkozunk, így ha azt használod nagyon valószínű, hogy ez okozta a hibát.
  • A fájlok feltöltése során minden mappát és fájlt kisbetősre nevez át a használt FTP szoftver. Ezzel a hibával többnyire a TotalCommander használata során találkozunk.
Megoldás mindkét esetben az, ha a fájlok a biztonsági mentésből helyreállításra kerülnek majd az FTP szoftvert megfelelően beállítva ismét feltöltöd a fájlokat.

A licenc kulcs kizárólag ahhoz a domainhez használható amely a licenc kulcs kiadása során meg van jelölve (amire meg lett rendelve). A domain esetében az aldomain is számít.
Amennyiben nem ír ki egyéb hibaüzenetet a Webgalamb a sikertelenség okára úgy valószínűleg a a Webgalambhoz használt MySQL beállításaiban lehet a hiba oka.

Megoldás: a Webgalamb tárhelyén, a Webgalamb mappájában a files nevű mappán belül talhálható egy wg6conf.php nevű fájl, melyben megtalálható ez a sor:
//mysql_query("SET SQL_MODE='';");

Itt egyszerűen töröld a két perjelet az elejéről majd mentsd el és töltsd vissza a fájlt a tárhelyre. Ha nincs ilyen sor akkor add hozzá ezt a végére:
mysql_query("SET SQL_MODE='';");

A fájl szerkesztéséhez Notepad++ vagy más php szerkesztésére alkalmas szoftvert használj. A sima Windowsos jegyzettömb használata sajnos akár hibát is okozhat.


Elegendő a tárhelyen a Webgalamb mappa nevét átírni az új névre.

Majd a Webgalamb 'Beállítások' menüpontjában a "Webgalamb szoftver elérési mappa helye" opciónál is átírni ugyanilyen módon az új mappa névre, figyelve arra, hogy ezen a helyen a mappa neve után egy / jelnek kell szerepelnie (pl.: hirlevel/ ) Ezen művelet kihagyása esetén a levélbe illesztett leiratkozási, adatmódosítási, megerősítési és egyéb Webgalambos linkek hibásak lesznek!

Ezen túlmenően fontos a honlapra már kirakott feliratkozói űrlapokat lecserélni az újrageneráltakkal, mivel az abban szereplő hivatkozás is más lesz (vagy azok form tag-jének action paraméterében a hivatkozást módosítani). Ezen művelet kihagyása esetén nem lehetséges a feliratkozás a kihelyezett űrlapokon keresztül!

A telepítés során kiírt, illetve a telepítési útmutatóban is szereplő starter.php fájl elérhetősége is megváltozik, tehát módosítani kell! Ezen művelet kihagyása esetén nem történik meg a követő és időzített levelek kiküldése!
http://www.webgalamb.hu/tudastar/?qa=idozitett-es-koveto-levelek-automatikus-kikuldesehez-szukseges-beallitasok

Fontos tudnivalók:

  • a megváltozott elérhetőség végett a már korábban kiküldött hírlevelekbe elhelyezett leiratkozási illetve egyéb Webgalambos linkek nem fognak működni
  • elképzelhető, hogy nem jelennek meg a már kiküldött levelekben Webgalamb által beillesztett képek
  • a már kiküldött levelek statisztikáját nem tudja a szoftver rögzíteni
A gmail szervere bevezette az SPF ellenőrzést (nem csak ők!!). Ez azt jelenti, hogy mielőtt fogadná a levelet, megnézi a te tárhelyeden, hogy szabad-e a te e-mail címeddel levelet küldeni onnan. A szolgáltatód egy SPF rekordban tudja megadni, hogy milyen címekkel szabad levelet küldeni tőle, tehát a tárhelyszolgáltatódnak be kell állítania, hogy te a saját e-mail címed megfeleljen a gmail-nek. Meg persze a többi levelezőnek is ahol ezt a módszert használják. Ez egy technikai beállítás, nem a te feladatod megoldani. Mutasd meg ezt az oldalt tárhelyszolgáltatódnak.

Az SPF rekord célja, hogy megakadályozza a spammereket, hogy a te e-mail címeidet jelöljék meg feladóként a kiküldött leveleikben. Az olvasók levelező rendszere lekérdezheti az SPF rekordból, hogy engedélyezett szerverről érkezik-e a levél.

Például, tegyük fel, hogy a te domain-ed (www.valami.hu) a 72.108.x.x IP című szervert használja a levelek kiküldésére. Készítened kell egy SPF rekordot, ami engedélyezi a 72.108.x.x IP című szervert, hogy a te domain-eddel leveleket küldjön. Amikor egy olvasó megkap egy üzenetet a valami@valami.hu címről, a levelező rendszere le tudja ellenőrizni a valami.hu SPF rekordját, hogy eldöntse, hogy valós-e a feladó. Ha az üzenet nem a 72.108.x.x szerverről érkezik, hanem valahonnan máshonnan, akkor az olvasó levelező rendszere tudni fogja, hogy nem engedélyezett helyről érkezett a levél, és SPAM-nek jelölheti.

Ha a domain-ednek nincs SPF rekordja, a címzettek levelező rendszere visszautasíthatja a leveleidet, mert nem tudják eldönteni, hogy engedélyezett szerverről érkezett-e a levél.

A szerver üzemeltetőjének:

SPF rekord készítése egy domain-hez:

Jelentkezz be a domain adminisztrációs felületre.
Keresd meg az oldalt, ahol be tudod állítani a DNS rekordokat.
Hozz létre egy új TXT rekordot, és írd bele a következőt:
  • Ha a szerver összes mx és a rekordján beállított domain-hez engedélyezni akarod a levlek küldését:
    v=spf1 a mx -all
  • Ha egy külső szervernek akarod engedélyezni, hogy levelet küldjön a domain-eddel:
    v=spf1 ip4:72.108.x.x -all
  • Ha több szervernek akarod engedélyezni, többet is megadhatsz:
    v=spf1 ip4:72.108.x.x ip4:73.108.x.x -all
Vedd figyelembe, hogy a DNS rekordok változásainak hatása 48 órán belül fog látszani.

A különböző szervereken különböző már meglévő beállítások lehetnek, ezért lehet, hogy a fent említett SPF beállítások nálad nem fognak működni. Azt, hogy pontosan nálad hogyan kell beállítani az SPF rekordot a szervert beállító szakembernek kell tudnia, de a legtöbb esetben a fentiek működni fognak.
A próbaverziók telepítését díjmentesen elvégezzük mi is, ha azonban nem akarod vagy tudod kiadni a webtárhelyed adatait akkor a telepítést te vagy a céges szakember könnyedén el tudjátok végezni.

A telepítéshez egy részletes útmutatót is mellékelünk, amely alapján általában könnyedén telepíthető a szoftver. A rendszergazda vagy webmester minden bizonnyal könnyedén boldogul vele, ha te még sem mersz az alapján nekivágni.

Amennyiben a próbaverzió igénylésnél kértél telepítést de meggondolod magad, akkor jelezd ezt ügyfélszolgálatunkon és elküldjük a telepítőcsomagot részedre. Illetve ez fordítva is igaz, ha nem kértél telepítést, még később is meggondolhatod magadat és kérheted a segítségünket.



A frissítés, telepítés illetve más leírások során több helyen is hivatkozunk a Webgalambod linkjére egy-egy minta linkkel. Ezeket a linkeket, mivel a tiedét nem ismerhetjük, csak mintának szántuk és a lecserélése, kiigazítása minden esetben szükséges.

Pl a frissítési útmutatóban erre hivatkozunk:

Ez csak egy minta link, semmi köze a Webgalambodhoz, így ebben a formában nem is használható!
Ebben a linkben a végén szereplő frissites.php szöveg kivételével mindent le kell cserélni a te Webgalambod belépési linkjére. A belépési linkedben a végén található wg6.php kezdetű résztől törölni kell az összes karaktert, majd a helyére be kell méásolni a frissites.php szöveget.
Nem.

Erre a megvásárolt Webgalamb licenc nem ad lehetőséget, illetve technikailag sem tudod megoldani.

A Webgalamb licencét az alábbi linken olvashatod:
Mivel webes szoftverről van szó így sajnos a telepítési folyamat nélkül nem fog tudni működni.

Van azonban mód arra, hogy akár kipróbálás erejéig akár folyamatos használatra a Webgalamb telepítést nem igénylő, bérelhető rendszere legyen használva. Ennek a lehetőségnek az árazásáról illetve a pár perc alatt elvégezhető regisztráció lehetőségét az alábbi linken találod:

Először is érdemes a hibaüzenet eltűnéséhez legalább annyi időt várni a beállítást követően mint amennyire a feladat futtatási időköze be lett állítva. Tehát egy 10 percenkénti futtatás esetén 10 percet. Így biztos lehetsz benne, hogy a feladatnak időközben már le kellett futnia.

Ha ezt követően sem tűnik el, akkor az alábbiak alapján lehet továbblépni:

Ellenőrizd, hogy valóban az ezen az oldalon megadott parancsokat használtad-e:

A parancsok használata során az ott szereplő linkekkel kapcsolatos hibalehetőség:
http://www.webgalamb.hu/tudastar/?tudastar=sugoban-levo-linkmintak 

Szinte minden esetben az a legjobb választás (amikor van választási lehetőség) ha nem kell a futtatandó scriptet megadni, csupán a futtatás időközét illetve a futtatandó fájl linkjét.

Problémát okozhat még az is, ha a beállításban megadott linken keresztül nem is lehet közvetlenül elérni az adott starter.php fájlt. Például mert a tárhely tartalma www-s elérésről át van irányítva a www nélküli elérésre, ezt azonban a Webgalambban még nem állítottad be:
http://www.webgalamb.hu/tudastar/?tudastar=a-webgalamb-eleresenek-megvaltoztatasa

A cronjob beállítással kapcsolatban a tárhelyszolgáltató tud leginkább segíteni, mert ennek beállítására szolgáltatónként eltérő megoldás létezik.


Amennyiben a Webgalamb domain vagy protokoll módosul úgy azt a Webgalambban is szükséges beállítani.

Ha a protokollt akarod módosítani http-ről https-re vagy fordítva, akkor az alábbiak szerint járj el:

Amennyiben viszont pl a honlapodon SEO átirányítást állítasz be, pl www kezdetű linkről a www nélkülire vagy fordítva, akkor szükséges ezt a Webgalamb beáállításaiban is megtenni. Ehhez nyisd meg a felső mensorban található "Beállítások" menüntot, majd kattints a lap alján található "Haladó beállítások" nevű linkre.  Az ezt követően megyníló oldalon találsz pár beállítási lehetőséget, amelyek közül a "Webgalambot futtató domain" mezőt kell módosítanod.

Például ha eddig a www.honlapod.hu volt beállítva de ezen már nem érhető el a Webgalamb, akkor ide állítsd be a honlapod.hu-t. Figyelj a helyes írásmódra mert ha elírod nem fog működni!
Tegyük fel, hogy van egy oldal ahol a tartalomban vagy egy ott lévő űrlapban szükség lenne rá, hogy a feliratkozó valamilyen adata megjelenjen. Vegyük a példa kedvéért az e-mail címet.

Tehát a minta link ahol az adatnak szerepelnie kell:
http://www.honlapcim.hu/valami.php

Ahhoz, hogy az ezen a linken elérhető php fájlnak át tudjuk adni az adatot, azt a linkhez hozzá kell fűznünk. Ez az e-mail címes példánál maradva kb így valósítható meg:
http://www.honlapcim.hu/valami.php?email={email}

Ebben az esetben minden levél címzettje a saját e-mail címét fogja a linken keresztül átadni a php fájlnak.

A php forráskódban (ami lehet, hogy csak sima HTML kódból áll), a szükséges helyekre az alábbi kód segítségével szúrhatod be a címzett e-mail címét:

<?php echo strip_tags(trim($_GET['email'])); ?>

Tehát a kód helyén ő már a böngészőben az email címet fogja látni. Ezt használhatod simán az oldal szövegezésében, de pl egy űrlapmező automatikus kitöltésére is. Ez utóbbi esetben az űrlapmező value értékéhez kell megadnod pl így:

<input type="email" name="email" value="<?php echo strip_tags(trim($_GET['email'])); ?>">

Amennyiben nem az e-mail cím átadása a cél, úgy a link végére a {} jelekkel bezárólag megjelenó kód helyére a mező kódja kell, hogy kerüljön. Ez kideríthető pl ha a mezőt a "Feliratkozási mezők" ikonnal beszúrod a levélbe, így ott megjelenik a kód.

Fontos, hogy ez a megoldás le van egyszerüsítve és minimális védelmet tartalmaz az ártó szándékúak ellen, ezért pl űrlap esetén a feldolgozásnál gondoskodni kell a kapott értékek ellenőrzéséről.


Levelek szerkesztése

A Webgalamb használata során van mód rá, hogy a kiküldött levélben ne csak külső hivatkozásként szerepeljen a képes tartalom, hanem beágyazva a levéllel együtt kiküldésre kerüljön.

A Webgalambjában a felső menüsorban található "Beállítások" menüpontba belépve a "Haladó beállítások" opció utolsó sorában a "Képek beágyazása a levelekbe" részt ki kell jelölni, majd a lap alján a "Beállítások mentése" gombra kattintva elmenteni a beállításokat.

Ily módon csak azon képek kerülnek beágyazásra amelyek a Webgalamb szerkesztőfelületén keresztül lettek feltöltve, vagy a telepített Webgalamb "files" nevű alkönyvtárában vannak elhelyezve a webtárhelyen.

FONTOS: ha engedélyezed ezt az opciót, megnőhet a levelek kiküldési ideje, illetve a kiküldésre kerülő adatmennyiség is.


Igen, lehet, de nem úgy mint a hagyományos levelezőkben, azaz nem csatolódik fájl a levélhez, hanem a szerverre kerül fel és a levélbe csupán a letöltési linkje kerül.

Például ha egy pdf fájlt szeretnél mellékletben elküldeni akkor a Webgalambon belül a "Fájl feltöltése" menüpontban feltöltheted azt, majd ezt követően amikor a levelet szerkeszted akkor ennek a fájlnak a linkje is megjelenik a linkbeszúrás ikonra kattintva felugró ablak "Webgalambos linkek/Fájlok" opciónál. Rákattintva a levélbe egy link kerül, amire ha rákattint a címzett akkor le tudja tölteni a fájlt vagy megnyílik az az erre a célra beállított szoftverben (ez mindig egyedi és a címzett által használt operációs rendszer beállításain múlik).

Az így letöltött fájlokról a statisztikában is több helyen szerepel adat, tehát pontosan lehet tudni mennyien illetve, hogy pontosan kik töltötték le.

Fontos: nem ajánlott ezzel a módszerrel képek küldése, azokat egy zip fájlba helyezve vagy a levél szerkesztése során mint kép beszúrva érdemes elküldeni.
A wgm fájl a Webgalamb saját fájltípusa, ebbe menti el a levelek tartalmát, innen a rövidítés:

WebGalamb Message

Ezt a fájl típust kizárólag a Webgalamb szoftver használja, nem lehetséges más programmal szerkeszteni.

Legfontosabb célja, ha áthelyezni szeretnéd a leveleket másik Webgalambba (lásd sablon fájlok), vagy egyszerűen csak archiválni akarod akkor könnyedén megtehesd, egyszerűen lemented, majd ahol szükség van rá ott visszatöltöd.

A Webgalamb 6-os verziótól a szerkesztőben megváltoztak a Webgalambhoz kapcsolható opciók helyei az alábbiak szerint:

Leiratkozási link, fájl link, akciólink  illetve egyéb Webgalambos linkek beszúrásának lehetősége átkerült a linkbeszúrás ikonja alá.
Helyezd el a kurzort a levélben a megfelelő helyre, majd kattints az ikonok között a linkbeszúrás láncszem alakú ikonjára. A felugró ablakban add meg a levélben "Megjelenő szöveg"-et, majd a "Webgalambos linkek" legördülő opciói közül válaszd ki a szükséges linket. Ezután a "Rendben" gombra kattintva beszúrhatod a választott linket a levél tartalmába.

A feliratkozási mezők beszúrásának lehetősége saját ikont kapot, amelyet ötletesen "Feliratkozási mezők" szöveggel jelenít meg a szerkesztő. Itt elég a szükséges mező nevére kattintani, a hozzá tartozó kód rögtön bekerül a levél tartalmába.

Import-export

Az idő a feltöltésnél annyit jelent, hogy a Webgalamb alapból elmenti minden feliratkozó feliratkozási idejét is. Ezekhez lehet például időzíteni a követő leveleket.

Amennyiben az importálandó lista Webgalambból származik úgy ez a kérdés dönti el, hogy a feliratkozási ideje az lesz ami a listában van vagy éppen az aktuális dátum. Más szoftverből való importálásnál is megoldható a feliratkozási dátum listából való használata, de ez esetben szinte biztosan módosítani kell az importálandó listát.

Előfordulhatnak olyan esetek amikor szeretnéd lenullázni a feliratkozási időket. Ilyen például ha új levélsorozatot indítasz és szeretnéd, hogy azok is szépen sorban megkapják akik akár hónapokkal évekkel ezelőtt iratkoztak fel. Erre is kiválóan használható ez a lehetőség.
http://www.webgalamb.hu/tudastar/?qa=szeretnem-a-csoport-tagjainak-feliratkozasi-datumjat-mindenkinel-a-maira-allitani


Hibajelenség lehet ebben az esetben az exportálásra kapott üres képernyő. Ilyen esetben szinte minden alkalommal meghaladja az exportálandó adatmennyiség a tárhelyen használható erőforrások által biztosított lehetőségeket és a folyamat egyszerűen megszakad.

A felső menüsorban lévő beállítások menüpontban az "Exportálásnál maximum sorok száma fájlonként" opciónál a jelenleg beállított értéknél eggyel kisebb beállítása megoldhatja az problémát (ha nem akkor még alacsonyabbra kell venni a sorok számát). Így több fájlra fogja az exportálandó listát bontani a Webgalamb, amelyeket külön-külön lehet letölteni.

Ezen kívül megoldás lehet még az exportálás során a CSV típus kiválasztása, amely kevésbé korlátozott.

Biztonság

Ezt a megoldást abban az esetben érdemes alkalmazni, ha ismeretlen a belépési jelszó és valamilyen oknál fogva nem sikerül új jelszót kérni aWebgalamb belépési oldalán .

A jelszót módosítani ilyen esetben az alábbi módon lehet:

  • be kell lépni a tárhelyhez tartozó phpMyAdmin felületen a Webgalamb adatbázisába
  • a wg6_config tábla tartalmát megnyitva az "admin_password" kezdetű bejegyzést (általában ez az első a sorban) meg kell nyitni szerkesztésre
  • a conf_value mező értékét át kell írni a kívánt jelszóra, majd a funkció oszlopban a legördülő listából ki kell választani a "password" sort
  • ezek után a végrehajt gombra kattintással véglegesítésre kerül a módosított jelszó, ha minden rendben ment most az itt megadott jelszóval be lehet jelentkezni a Webgalambba

Az előző folyamatot helyettesítheti ha az adatbázisba belépve az SQL fülre kattintva az alábbi parancsot adjuk ki:

UPDATE `wg6_config` SET `conf_value` = PASSWORD('ujjelszo') WHERE `wg_conf` = 'admin_password' LIMIT 1;

Itt természetesen figyelni kell rá, hogy az "ujjelszo" helyére az új jelszó legyen beírva.

Az útmutatóban szereplő wg6_config tábla előtagja más is lehet az eredetileg telepített Webgalamb verziójától függően wg3_, wg4_ illetve wg5_ prefixel is kezdődhet.

FONTOS:
A phpMyAdmin felületén végzett a leírtaktól eltérő, vagy véletlen műveletekkel hiányossá vagy hibássá teheti a Webgalamb adatázisát (illetve az adott adatbázisban tárolt egyéb alkalmazások adatait), ezért ha nem biztos a dolgában akkor mindenképpen hozzáértő személyre kell bízni a feladatot!


Mint minden adatokkal dolgozó alkalmazás esetén, így a Webgalambnál is fontos a biztonsági mentés készítése bizonyos esetekben.

Teljes mentést készíteni a szoftverről, amely segítségével a mentés időpontjában érvényes állapotra a Webgalamb könnyedén visszaállítható 2 fontos lépésből áll:

  1. A tárhelyszolgáltató által biztosított phpMyAdmin felületen keresztül, a Webgalamb adatbázisát megnyitva az exportálás menüpontot használva készíthető MySQL mentés a Webgalamb adatbázisáról
  2. FTP-n keresztül bejelentkezve a webtárhelyre a teljes Webgalamb mappa lementése a saját gépre

A visszaállítás menete, tulajdonképpen hasonló:

  1. A tárhelyszolgáltató által biztosított phpMyAdmin felületen keresztül, a Webgalamb adatbázisát megnyitva az importálás menüpontot használva végezhető el a MySQL mentés visszatöltése.
    Fontos, hogy ezt az opciót valóban csak akkor használd ha szükség van rá, mivel az adatbázist (minden adatot ami a Webgalambban van) visszaállítja a mentéskor érvényes állapotra!
  2. FTP-n keresztül bejelentkezve a webtárhelyre a teljes Webgalamb mappát a saját gépéről töltsd vissza a tárhelyen eredetileg erre a célra használt útvonalra
  3. Ha időközben megváltoztak a MySQL adatbázis hozzáférési adatai (kiszolgáló, felhasználó, jelszó, vagy adatbázisnév) akkor ezeket a Webgalamb mappán belül lévő files/wg6conf.php fájlban módosítani szükséges.

Vannak tárhelyszolgáltatók akik lehetővé teszik a tárhelyhez járó admin felületen történő mentést, azonban ilyenkor mindig figyelembe kell venni, hogy a mentés a teljes tárhelyről és adatbázisról készül, hacsak nincs egyéb lehetőségként biztosítva az elkülönített mentés. Erről bővebb információval a tárhelyszolgáltató tud szolgálni.



A Webgalamb zárt forráskódú és sajnos a forráskód zárolásához használt megoldás végett néha téves riasztást ad rá a vírusirtó szoftver. Ha a fájlokat tőlünk kaptad és ezekre kapod ezt a választ akkor szinte biztos, hogy téves riasztás. Amennyiben azonban a már tárhelyen régebb óta fenn lévő fájlokra érkezik ilyen jelzés akkor az egy esetleges tárhelyfeltörés esetén akár valóban vírusos lehet. Ez utóbbi esetben a tárhelyen nem csak a Webgalamb fájljait fogja vírusosnak vélni a vírusirtó hanem az attól független, például a honlap részét képező fájlok közül is többet. Ez esetben a webmestered vagy más szakember tud segíteni a tárhely vírusmentesítésében.

Mi mindkét esetben annyit tudunk segíteni, hogy ismét elküldünk neked egy tiszta Webgalamb csomagot. Szakemberre azonban ekkor is szükség lehet hiszen a weboldal sérülékenységeit amin keresztül a vírus érkezett meg kell szüntetni, illetve a tárhelyet is biztonságoisabbá kell tenni (IP védelem bekapcsolása, FTP jelszavak lecserélése).
A Webgalambod felső menüsorában nyisd meg a 'Beállítások' menüpontot, majd a megnyíló lap alján kattints a 'Haladó beállítások' linkre. Az így megnyíló oldalon az "Elérés a következő protokollon keresztül" opciónál válaszd ki a https-t, illetve ha magától nem állítódna be akkor az alatta lévő 'Webgalamb elérési port' opciónál add meg válasznak a 443-at. Ezt követően mentsd el a beállításokat.

Fontos: ha nem az alapértelmezett porton érted el korábban a Webgalambot (a 'Webgalamb elérési port' opciónál eredetileg nem 80 szerepel), akkor ennek a beállításához mindenképpen kérd a rendszergazda segítségét.



A feliratkozókról gyűjtött adatokat, illetve a Webgalamb használata során keletkező összes beállítást adatot a Webgalamb MySQL adatbázisában tárolja. Ez az esetek nagy részében azon tárhelyszolgáltató által van biztosítva amelynek kiszolgálóján a Webgalamb is fut. Ettől lehet eltérő eset amikor egy távoli MySQL kiszolgálóhoz csatlakozik, melyről bővebben a rendszergazda vagy webmester rendelkezik információval.

Ezt a MySQL adatbázist kizárólag akkor szolgáltatjuk mi, amennyiben a Webgalamb tárhelye nálunk van (E.N.S. Zrt), vagy a wgx.hu-n futó rendszerről van szó.

Tehát az adattárolás nem a Webgalambhoz adott felhőben történik.


Frissítés

A Webgalamb 6 újdonságairól ezen a linken találsz egy összefoglalót:

A Webgalamb 6 frissítésre a meghosszabbított terméktámogatás végett is érdemes áttérni. Ezen kívül ahogyan a futtatókörnyezetek fejlődnek, változnak úgy igazodik ehhez a Webgalamb is. Pl php7 alatt már nem tudnál egy Webgalamb 4-et vagy régebbi változatot futtatni, miközben a tárhelyszolgáltatók többsége folyamatosan áll át az új verziójú php-re.



Fel-, és leiratkozók

Amennyiben folyamatosan változó, esetleg frissen importált listákkal dolgozol előfordulhat, hogy a kiküldések során leiratkoznak olvasók, akiknél gondoskodni kell róla, hogy a továbbiakban ne kapjanak feleslegesen levelet.

A Webgalambbal akció link segítségével megoldható, hogy leiratkozást követően az illető automatikusan bekerüljön egy egyéb, mondjuk "Tiltólista" vagy "Leiratkozottak" nevű csoportba.

Ehhez csupán az kell, hogy az adott csoportban, amelyből a levélküldés történni fog, egy új akció linket hozz létre amelyben "Csoport akció"-nál beállítod, hogy kattintás esetén az olvasó kerüljön be az említett "Tiltólista" nevű csoportba. ("Kattintáskor feliratás ide" oszlopban jelöld ki a "Tiltólista" nevű csoportot.)

Ezt az akció linket a levél létrehozása/szerkesztése során úgy helyezd és nevezd el mintha egy leiratkozási link lenne. A szövege lehet például ez: "Kattintson ide ha nem kíván több levelet kapni tőlünk."

A levél küldése során "Csoport szűrés"-t be kell állítani, az "Aki ebben szerepel ne kapja meg" oszlopban kijelölve a "Tiltólista" nevű csoportot.
Az egyezést minden esetben az e-mail cím alapján figyeli a szoftver.
Így gyakorlatilag bármilyen másik csoportból ki tudsz küldeni levelet, akár frissen beimportált listára is, anélkül, hogy a már korábban leiratkozottak is megkapnák azt.


A Webgalamb alapbeállítása értelmében a leiratkozó adatai véglegesen törlésre kerülnek, azokról másolatot nem készít a Webgalamb. Ez alól az lehet kivétel ha az adott csoport beállításaiban a "Leiratkozáskor a leiratkozó inaktiválása törlés helyett" opció ki van jelölve. Ez esetben a leiratkozó adatait nem törli a Webgalamb, csupán inaktív státuszba kerül. Ez azt jelenti, hogy bár az adatai megvannak, a részére e-mail küldés nem történik a Webgalambból.

Az adott csoportban az "Extrák" menüpontot megnyitva található gombok közül kattints az "olvasók törlése" gombra. Itt lehetőséged van a csoport összes tagjának a törlésére, vagy egy már létrehozott csoportszűrőnek megfelelő feliratkozók törlésére. A törlés előtt dupla megerősítést kér a Webgalamb a törlésről, mivel a folyamat nem vonható vissza.